2009-09-09

Dåliga föräldrar

I lördags var jag med Noer på SaltsjöBus. Det var ett bra tag sen sist och när vi kom dit var det full rulle och mitt uppe i ett kalas för en kille som jag uppskattar till sex år gammal. Dom har en litet bollhav där och några av killarna hade kastat ut nästan alla bollarna som låg lite överallt i lokalen. Överallt i lokalen fanns också föräldrar till dom här barnen men uppenbarligen var det ingen av dom som tyckte att det här med bollarna utgjorde ett problem. Jag stod och tittade på Noer som lekte när jag hörde en i personalen be killarna att kasta in bollarna efter sig så att dom andra barnen kunde få leka i bollhavet och utan någon protest satte tre killar igång och städade efter sig. Så lång allt väl. Sen kommer en pappa till en av pojkarna, ser att hans son håller på att samla ihop bollar och frågar vad han gör. Killen hörde väl inte så jag svarar "dom städar upp bollarna efter sig". Då går den här kompletta idioten till pappa fram till sin son och säger: "Sluta med det där,det finns personal här för att göra det. Det är det dom livnär sig på" Fattar ni va dumt. Jag fick bita mig hårt i läppen för att inte säga något men jag stod kvar och tänkte på att han just gjort sin unge en sån total björntjänst. Istället för att lära sig en bra läxa i ansvar så fick hans son just berättat för sig att vissa människor är värda mer än andra och att det är ok att bete sig lite hursomhelst, det finns alltid någon där som städar undan efter dig. Sådana människor behöver vi verkligen fler av i världen eller hur?

Inga kommentarer: