2009-06-09

Blogg "utmaning"

Här är mina svar, nu väntar jag på Lindas, Leias och Stinas! Så var min graviditet: Lång. Så sjukt lång. Tyckte det var roligast att vara gravid i åttonde, nionde månaden. Förutom fogarna då och behovet att kissa var femte minut. Och den där hemska halsbrännan, åt en karta rennie om dagen. Saker jag oroade mig för innan: Att han inte skulle vara frisk och att jag skulle få förslossningsdepp. Förlossningen: Snitt, läskiga sprutor men ingen smärta. Var uppe på benen efter några timmar och hade inte alls så ont efteråt. Så var första tiden hemma: Överväldigande. Kommer ihåg att vi la Noer i soffan, tittade på varann och var lite "jaha, vad gör vi nu då?" Superskönt att komma hem från bb däremot tyckte jag det var extremt jobbigt att ta med Noer ut från lägenheten första veckorna. Sjukt jobbigt att åka bil. Dom bästa sakerna till babyn första tiden: Napp, vi struntade totalt i att man inte ska ge dom napp första veckorna och det ångrar jag inte en sekund. Sen andningslarmet som vart den absolut bästa investeringen, annars hade jag nog inte sovit så bra som jag gjort. Onödiga köp: Bärsjalen använde Noer aldrig. Tre saker man alltid bör ha hemma: Alvedon, vätskeersättning och plastad frotte. Vad har förvånat dig mest med att få barn? Att han hade så stark personlighet från dag ett, trodde man kunde "forma" dom mer. Hahaha. Sen att oron är så stor och att man kan bli så himla arg ibland. Råd jag önskar jag fått innan: Ha aldrig på magsjuka barn bodys. Råd jag hade klarat mig utan: Plenty. Hur lång tid tog det att anpassa sig till att vara mamma? Efter första månaden tyckte jag att jag hade koll men med facit i hand så skulle jag säga tre månader kanske. Fördommar jag hade om gravida eller mammor innan jag fick barn själv: Fattade inte varför alla gnällde över att dom var så himla trötta när dom var gravida. Det fick man ju äta upp. Saker jag retar mig på med andra föräldrar: Jag gillar inte när folk tävlar om vems barn som är snabbast i utveckligen. På Familjeliv.se tex börjar alla barn gå vid fem månaders ålder. Helt fantastiskt. Det bästa med att ha barn: Det bästa med att ha Noer är att han är så rolig. Sen är det helt fantastiskt hur mycket man kan älska någon. Det mysigaste: Att sova ihop och såklart att få kramar och pussar. Det svåraste: Oron skulle jag kunna leva utan. Och ljudvolymen imellanåt. I efterhand, blev det som du tänkte det? Inte alls. Mycket mycket bättre och mycket jobbigare. Vad gör du när ni har barnvakt? Dricker öl/kedjeröker eller kollar på tv-serier/läser. Vill du ha fler barn? Minst ett till iaf.

5 kommentarer:

stina sa...

spännande spännande, nu har jag oxå knåpat :)
ibland är det jättesvårt att kommentera din blogg och kommentarern godkänns inte, vet inte vad det kan vara med johan har oxå haft det problemet. så i själva verket vill vi kommentera varje dag här :)

Anonym sa...

märkte det själv nu. Va stört. Måste kolla upp det asap.

Noer sa...

Nu ska det funka bättre tror jag

Leia sa...

Färdig!

Anonym sa...

Hallå Underbara, jag följer din blogg med stor förtjusning. Jag är faktiskt sugen på en till bebbe... Lots of love// Jessica