2010-05-20

Barn och socker

Tänker på det här med barn och regler. Små barn främst. Jag tror att det är bra för barn att ha hyffsade rutiner, så länge det inte står skrivet i sten. Tror inte det är nyttigt för nån att följa rutiner slaviskt, och framförallt, hur roligt är det?? Dom bästa minnen jag har från min barndom rör just alla undantag. Dom gånger man fick vara uppe extra länge, sova i sina föräldars säng eller fick en glass fast det inte var lördag. Det måste såklart få finnas undantag. Precis som det gör för vuxna för så ser livet ut, eller ja, om man inte vill leva sitt liv som en enda lång tisdag då. Som det här med socker och barn. Helt plötsligt är folk som tokiga och vill inte låta barnen få fira födelsedagar på dagis med glass. Helt plötsligt ska det vara nolltolerans på fika. Guuud vilka patybromsare folk är. Jag tycker det är skitlöjligt. Det är att totalt idiotförklara sina barn om man inte tror att dom kan göra skillnad på fest och vardag. När vi var på semester i Thailand fick Noer en glass varje dag. Det innebär inte att han får det hemma. Han har inte ens frågat. Sen i hans ringa ålder handlar det mest om att just saker, han äter väldigt sällan upp kakor eller som i det här fallet glassen. Men han blev jätteglad när han fick den och höll ofta glassen stolt i handen, iaf tills den började smälta och han hittade en sten eller snäcka eller nått att leka med istället. Bye bye glass. Men herregud, det var ju hans semester med, Jag och John unnade oss saker hela tiden, varför skulle inte han få något? Åter igen, speciella tillfällen! Vi gav inte Noer någontingt med socker innan hans ettårsdag helt enkelt för att han inte skulle haft nån behållning av det och då kändes det helt onödigt, annars tycker jag det räcker med sunt fönuft. Allt med måtta. Vi är noga med att han inte ska få i sig socker och skit i maten däremot, det tycker jag är otroligt viktigt. Dolt socker är läskiga saker. Sen är alla barn olika och hade jag en unge som med allt för stor aprit glufsade i sig det mesta som kom i dess väg skulle jag nog vara mer försiktig. Noer ettårsdag, matar hakan med tårta.

Inga kommentarer: