2010-04-28

Handlingsförlamade kvinnor

Nu skriver jag om kvinnor eftersom jag själv är en. Det är inte så att jag inte tycker att samma princip gäller killar. Självklart är det så. Tänker ganska ofta på skillnaden mellan kvinnor nu och bara två generationer tillbaka. Min mormor och jag tex. har ju levt våra liv på helt olika sätt. Mormor och morfar hade som alla andra nån generation tillbaka väldigt tydliga mans och kvinnoroller. Han betalade alla räkningar, målade huset och skottade snö. Hon lagade mat, tog hand om tvätten och barnen. Klassiskt. Min mormor hade aldrig tankat bilen innan morfar gick bort. Det var morfars grej. Inte särskilt konstigt eller unikt. Då. Jag har pratat med många äldre kvinnor i telefon när jag jobbat på kundtjänst som aldrig hade betalat en räkning i hela sitt liv och tvingas in i en väldigt obehaglig värld när deras män går bort. Kan inte ens föreställa mig hur hemskt det måste vara. Tjejer i min generation gillar överlag att ha kontroll själv. Jag tycker ganska ofta att vi är mer som män än män själva, det blir väl så när de bestämda rollerna mer och mer suddats ut fast kvinnor fortfarande tjänar mindre. Hursom, de flesta av oss fixar våra egna grejer och är inte beroende av män när det gäller praktiska saker. Vi byter proppar, installerar digitalboxen, förhandlar om lånen och fixar en tre rätters middag åt svärföräldrarna. Vi gör allt som våra män gör fast lite till. Generellt. Men det finns ju undantag. Ganska många undantag. Kvinnor som säger sig inte kunna laga mat tex. Som om det vore gulligt.Kvinnor som gillar att vara lite clueless. Sjukt tröttsamt. Newsflash: Är du över 25 år och inte kan laga mat så är du antagligen sjukt lat eller en imbecill. Jag förstår mig inte på männsikor som fördummar sig själva. Kan du inte själv (det kan ingen i början) så läs innantill då. Läs receptet eller läs instruktionsboken till digitalboxen. Kan man inte följa enkla instruktioner så är man efter. Så är det bara. Mindre begåvad, korkad, dum i huvudet, välj själv. Så.

Inga kommentarer: