2010-09-07

OMG

Jag håller med Jonas Gardell, who knew: "Jag har, som jag tidigare skrivit, våndats över hur jag ska rösta i år. Den där rannsakningen och nystarten sossarna talade om efter förra valets förlust har man ju inte sett något av över huvud taget. Jag läste Monas bok ”Möjligheternas land”. Där skriver hon att det är bra med rannsakning och självkritik. På ett par hundra sidor räknade jag sedan till sammanlagt två rader självkritik, sen var det liksom slut. Vem vet, kanske ämnet var uttömt Nu ska jag emellertid sluta vara så negativ mot sossarna. Jag har verkligen våndats, men jag har nog våndats klart nu. Detta kom jag fram till: Jag är trött på privatiseringar av utmärkt fungerande institutioner som elbolag, apotek, skolor, vårdcentraler och sjukhus. Alliansen är osunt fixerade vid att privat ägande alltid och utan undantag är bättre för mänskligheten, som vore det en naturlag, och denna sjuka övertro tror jag är till stor skada för dig och mig. Jag tycker att det är upprörande att riskbolag kan ta ut 3 miljarder av våra skattepengar i vinst på de skolor de driver. Jag skäms över att ha fått såna stora skattesänkningar de sista fyra åren samtidigt som sjuka människor fasas ut ur försäkringssystemet och inte har något alls att leva på. Jag skäms över att jag betalar mindre skatt samtidigt som nedskärningar inom förskolan gör att barngrupperna blir större och större. Käre Fredrik, tack för skattesänkningarna, men det var inte på bekostnad av barnen, de sjuka och gamla som jag skulle få det bättre Jag ryggar tillbaka inför Alliansens revidering och relativisering av begreppet Välfärd när man nu talar om ”Välfärdens kärna”. Jag tycker att borgerligheten ska ha en vision om kulturen, och att det är en skam att man inte har det. Så ja, jag har bestämt mig. Kanske är det i botten en fråga om anständighet. Inte så att jag är utan kritik, jag önskar att de rödgröna undviker folkomröstning om – och därmed försening och fördyring av Förbifart Stockholm som en förkrossande majoritet stockholmare faktiskt vill ha, jag tycker att RUT-avdraget ska vara kvar och lite såna saker, och jag önskar verkligen att någon regering någon gång kunde underlätta för oss enmansföretagare och skapa enklare regler, mindre byråkrati och förmå skattemyndigheterna att sluta betrakta oss som tjuvar – men i övrigt är valet klart för min del. Jag kommer att rösta på de rödgröna. Jag hoppas på en rödgrön seger" Huvudet på spiken. Jag tycker också att det har med anständighet att göra. Jag har aldrig vart sjukskriven en dag i mitt liv men jag vill inte att Noer ska växa upp i ett land där man utförsäkrar sjuka människor eller låter arbetslösa leva på existensminimum. Arbetslöshet, det vet jag däremot någonting om, hur det är att vara en av 500 sökande på varje jobb och få höra att man borde få mindre pengar. Otroligt sympatiskt. Jag tycker absolut man kan döma ett samhälle på hur de behandlar sina "svaga" och jag vill inte leva i USA dit vi sakta men säkert är på väg (läs barnsjukhuset Martina). Till skillnad från de blåa är jag helt övertygad om att folk generellt vill jobba och göra rätt för sig i det här landet. Sen finns det alltid folk som utnyttjar systemet och det måste man göra något åt. Såklart. Ingen argumenterar emot det. Sen är jag sjukt trött på snacket om RUT, som om det är svaret på allt. Jag har också anlitad städhjälp och det va schysst men med facit i hand putsar jag hellre mina fönster själv och lägger de miljonerna på viktigare saker som tex barnomsorgen eller äldrevården. Herregud. Folk blir galna som om det vore en mänsklig rättighet att ha en städerska. Är det någonting jag verkligen inte förstår så är det hur folk som är sjukskrivna kan rösta blått. Det är som om fd. flyktingar skulle rösta på SD. Sinnesjukt. Pallar inte skriva en rad till för jag är sjuk och helt yr men är inte dom mest patetiska de som röstar blått som inte ens har några pengar att värna om? Som bor i topplåns-belånade villor och snackar sig varma om RUT. Som så desperat vill tillhöra överklassen. Undra vem som ska rädda er när räntan går upp? Knappast Reinfeldt va? Pajaser. Solidaritet.

1 kommentar:

Johnsa sa...

Jävligt bra skrivet Gina. Och då menar jag framförallt det som du saxade från Gardell. Ezpeleta skriver viktiga saker som unga människor verkligen behöver läsa, fundera på och ta ställning till. Men Gardell slår fan huvudet på spiken, det handlar verkligen om samvetet och känslan av anständighet. Jag tror fan han avgjorde min röst med de meningarna...