2010-02-16

Ammningsdebatter

Har med flit hållt mig borta från alla amningsdebatter mest för att jag tycker att dom är så ovärdiga. Vuxna människor som tycker att det är "äckligt" att se någon amma sitt barn kommer jag aldrig att förstå mig på. Kvinnor som inte vill amma för att dom vill behålla sina bröst "sexuella" är om möjligt ännu mer sinnesjuka. Jag ammade min son i drygt fem månader. Använde ersättning ibland och flaska ganska ofta. Det var ett helvete i början men eftersom amning har så många fördelar fortsatte jag. Sen blev det väldigt mysigt när allt funkade, om inte annat är det så sjukt smidigt. Att ersättning är så pass bra idag att små bebisar mår helt utmärkt utan att amma tvivlar jag inte en sekund på men den som inbillar sig att det är lika bra som bröstmjölk bedrar sig. På samma sätt som jag inte ska påstå att det inte finns massor av fördelar med vaginal förlossning. Vissa saker är ju bara löjligt att argumentera emot. Jag kan garantera att dom få gånger jag ammade "in public" visade jag mindre bröst än vad de flesta kvinnor klädda i linne gör. Ändå är det just när folk ammar på stan som stör vissa människor. Igen, vuxna människor blir provocerade av små tiny bebisar som ammar. Sinnesjukt. Alla som har barn själva vet att när en bebis blir hungrig kan man inte vänta. Man kan ha ammat den hemma i en timme innan man går ut men blir den hungrig igen så är det bara att mata. Dom får ju helt ont i magen när dom är hungriga för guds skull. Jag har aldrig förstått problematiken, vill du inte se en kvinna som ammar (kanske borde tala med någon vad det kommer ifrån) så titta inte då. Titta. Inte. Herregud... Btw, amning förändrar inte bröst. Det är själva graviditeten som är boven i det dramat. Att säga att bröst blir asexuella av att amma är som att säga att ens ben är för heta för att gå på.

6 kommentarer:

stina sa...

haha jag tillhör ju en av dessa kvinnor!
jag skulle aldrig kunan amma men så är jag nog lite sinnessjuk oxå ;)

Noer sa...

Jag har all respekt för att man väljer att inte amma men att tycka att det är "äckligt" är lite rubbat.

Jess sa...

Varför är inte ersättning minst lika bra för???? Mina barn fick det, växt bra och är aldrig sjuka, inga allergier än så länge...

Anonym sa...

Själv skulle jag vilja slå ett slag för mjölkersättning, av den anledningen att jag själv fick en enorm kontakt med Noah och skulle för allt i världen inte vilja byta bort den tiden. Samt att Stina fick sova på nätterna vilket jag tror att hon uppskattade, hon var ju ganska slut i början :)

Johan

Noer sa...

Man kan ge bröstmjölk i flaska också Johan men det är inte min poäng. Jag skiter i om folk ammar eller inte, tycker bara det är rubbat att folk reagerar så starkt emot det.

Noer sa...

Som sagt, jag gav också Noer ersättning, det skulle jag inte ha gjort om jag inte trodde att det va bra grejer men det har såklart inte alla fördelar som bröstmjölk har. Framförallt för mamman.