2012-02-02

"Hen"

Min bestämda åsikt är att alla som vill hålla sitt barns kön "hemligt" och är för att vi börjar tilltala dom som "hen" verkligen kan dra åt helvete.
Sen är jag så trött på Lady Dahmer att jag tror jag spyr.

"Vill du läsa om en feministisk småbarnsmorsa med orakade armhålor som brevväxlar med seriemördare, tjatar om genus och tvättar håret utan shampoo så har du kommit till rätt ställe!!Min blogg är skitbra och jag är en fantastisk människa som alla borde träffa!"

(Ehh, nej tack. Det vill jag inte.)
Saxat från hennes blogg:

"Sen så har "hen" en ganska viktig uppgift i skrift. Min man är spelutvecklare och skriver väldigt mycket speldesign. Istället för att skriva "han eller hon" om spelaren så kan ett enkelt "hen" ge texten ett bättre flyt:
- "spelaren behöver fullfölja quest'et för att han eller hon ska kunna gå vidare"
- "spelaren behöver fullfölja quest'et för att hen ska kunna gå vidare".
I en mening så spelar det ingen roll, men föreställ dig flera sidor av det. Ja du kan skriva han/hon, h*n eller vad fan du vill, men än en gång; är det inte bra med fler alterativ?"

Ja, för ingen skulle förstå någonting om det tex. bara stod:
- "spelaren behöver fullfölja quest'et för att kunna gå vidare".

Då skulle vi sitta där som totala idioter och inte komma någonstans.
Kanske det absolut tröttaste argumentet för "hen" jag någonsin hört.

2 kommentarer:

LADY DAHMER | Postpatriarkal Feministfitta sa...

Då kan jag glädja dig med att det inte är nån som "vill hålla sina barns kön hemligt" eller "tilltala dem som hen".

Det där är en väldigt märklig feltolkning och handlar nog mest om fördomar och okunskap. Men ingen skam i det så länge man är öppen för att lära om.

Exemplet om spelaren var bara ett exempel för att illustrera poängen. Ibland så skriver man om en hypotetisk person som man ogärna vill könsbestämma. Tex i speldesign eller läkar- och forskningsrapporter. osv.

mvh
Natashja

Gina sa...

Jag förstod att det var ett exempel. Min poäng var att ditt exempel va kasst.