2012-01-12

Anna Wahlgren

Jag har Barnaboken. Har inte läst hela tror jag, den är väldigt tjock och när jag köpte den hade Noer kolik och jag var mest ute efter att läsa om "Sova hela natten" tekniken.
Läser idag det här och det här och blir verkligen förbryllad av hela grejen.
Är det en självbiografi eller inte? Varför blandar Anna Feldt sin historia med fiktion?
Nu har jag inte läst Felicia Försvann men jag läser en intervju med Felicia Feldt och det gör mig inte klokare alls. Snarare tvärtom. Hon verkar inte helt stabil heller direkt.

Däremot läser jag inlägg och tweets som varnar för just Anna Wahlgrens "Sova hela natten metod".
Verkligen varnar. Som om den vore farlig. Det reagerar jag mest på nu.

Om jag minns rätt handlar Sova hela natten kort om att få spädisar att sova tryggt i sin egna säng hela natten för barn som sover hela natten är pigga och glada under dagarna samt har per automatik pigga och gladare föräldrar.
Metoden handlar om att lära barn att slappna av genom att sjunga en ramsa för dom och buffa dom lätt i rumpan så att de ska förstå att det är dags och framförallt tryggt att sova. Var är den stora faran här undrar jag?
Just den här metoden verkar har hjäpt tusentals föräldrar och barn och en sak kan vi väl konstatera, otrygga och oroliga barn somnar inte på två minuter i sin säng för att sova 10-12 timmar i streck så varför just "Sova hela natten" är så utskälld fattar jag inte alls.

Sen undrar jag vad det är för dårar som läser tex Barnaboken och följer den slaviskt utan minsta kritiska tänkande? Vem är så lättpåverkad och har sån total avsaknad av magkänsla?

Man plockar väl lite russin här och där av alla de tusen råd man dränks av (utan att ha bett om) i samma sekund man berättar att man väntar barn?
Man sållar väl bland alla de självutnämda experter man helt plötsligt har omkring sig?
Då tycker jag BVC är betydligt farligare med sina föråldrade pekpinnar.

Det säger väl sig själv att ingen metod funkar på alla barn eftersom barn är individer.
Svårare än så är det väl inte?
Vissa ungar sover per automatik hela natten från dag ett (har jag hört), andra måste lära sig sova längre perioder.
Pallar man vakna var tredje timme  för ett ens barn vill äta hela natten så gör det då om det inte stör dig.
Jag funkar inte utan sömn och när Noer va fem månader började jag leta runt efter tips jag kunde prova.
Tror tom att vi försökte köra Wahlgrens ett tag men jag pallade inte genomföra det för jag var för trött.
Så kan det gå. Skulle absolut prova igen däremot om jag fick ett till barn utan kolik.
Hon kanske inte va en så bra mamma i övrigt till sina egna ungar, missbrukare är sällan det.
Det betyder inte att hon inte kommit på något som funkar för många andra familjer när det gäller bebisar och sömn.

3 kommentarer:

malin sa...

Bra skrivet!!

Anonym sa...

Så klarsynt! Håller med!
/Ann

Noer sa...

Tackar!