2012-09-09

PKU banken


Nio år sen idag alltså. Jag och John jobbade på UPC där det fanns tv apparater överallt och jag kommer ihåg att vi höll en tyst minut tillsammans med massa kunder i vårt kundcenter när beskedet kom. Hemsk dag.
Däremot hade jag helt glömt bort att polisen använde sig av PKU banken under utredningen.
Det har hänt ett fåtal gånger tidigare och har hjälpt till med att både fälla och fria misstänkta gärningsmän samt att identifiera offer för Tsunamin 2004.
Jag förstår inte riktigt  polisens motiv till det 2003, dom hade ju Mijailovic redan.
Hade det inte vart enklare att ta ett DNA test direkt från honom?
PKU banken har ju inga register utan man måste veta vems prov man vill ha "ut".

Däremot är jag helt för en DNA bank i sverige.
Ett enda stort register på varenda person i landet och vips skulle hundra mord och våldtäksfall vara lösta.
Fuck den personliga integriteten i det fallet.
Sitter hellre hemma lite "kränkt" men mer safe från pedofiler, mördare och våldtäktsmän än tvärtom.
Sen är det ju inte USA här (än) och det skulle krävas lite mer polisiärt arbete än att bara hitta nåns DNA på en brottsplats.
Det där verkar vara folks största skräck annars. Som att en massmördare skulle kunna gå bakom dig på Götgatan, rycka ett av dina hårstrån och snyggt placera det över sitt nästa offer och vips kommer polisen och hämtar dig dan efter när du inte ont anande står och steker ägg.
Såklart har du inget alibi och blir inlåst for life.
Troligt.

Inga kommentarer: